Keskustelufoorumi - seksikeskustelu


Näytä seuraava aihe
Näytä edellinen aihe
Sivu 1 Yht. 1
Seksitreffit Seksikeskustelu Foorumin päävalikko  ~  Huumoriosasto

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin
Kirjoittaja Viesti
<  Huumoriosasto  ~  Äidinkieli/Agressiivi
Tulisydän
LähetäLähetetty: 4.11.2007, 12:31  Vastaa lainaamalla viestiä
Tähtisumun seksikkäin


Liittynyt: 25 Syy 2005
Viestejä: 3404

Suomen kielen vanhojen modusten rinnalle on puhekielessä vakiintunut aggressiivi. Se taipuu persoonissa ja luvuissa ja kaikissa tempuksissa. Aggressiivin tunnus on toistaiseksi hyvin vaikeasti mihinkään sanaluokkaan määriteltävissä oleva v****.

v**** ei koskaan esiinny yksin, se edustaa siis eräänlaista pohjarakennetta tai osamorfeemia. Vittuun agglutinoidaan aina jokin persoona- tai relatiivipronomini. Jälkimmäiset esiintyvät poikkeuksetta paikallissijoissa. v**** + pronomini -kombinaatio muodostaa siis aggressiiville tunnusomaisen modusrakenteen.

Aggressiivirakenteen rektio on sellainen, että se vaatii peräänsä joko kieltomuodon pääverbin tai vaihtoehtoisesti paikallissijamuotoisen (harvemmin partitiivimuotoisen) kielteisen liite partikkelin sisältävän pronominirakenteen. Funktioltaan aggressiivirakenne on siis kieltoapuverbiä (en, et, ei) vastaava.

Preesenstaivutus

1.sg vittumä jaksa mitään myydä.

2.sg vittusä rupee mulle iniseen.

3.sg vittuse tullu ees paikalle, turhaan venasin.

1.pl vittume mitään pikkulapsia syödä, paskapuhetta.

2.pl vittute mihinkään raflaan tule, kunhan jauhatte.

3.pl vittune mistään mitään tiedä.

Persoonattomia:

Vittusiellä mitään ilmaista viinaa ollu.

Vittutäällä mikään kesä ole.

Vittutäällä jaksa pitempään notkua.

Muissa tempuksissa aggressiivi taipuu saman kaavan mukaan.

Imperfekti: Vittumä jaksanu sitä kissaa pelastaa.

Perfekti: Vittumä oo jaksanu kahteen viikkoon tiskata.

Pluskvamperfekti: Vittumä ollu jaksanu ees syödä päiväkausiin ennenku jouduin tiputukseen.

HUOM!

Lause "Vittuse tippu tohon avantoon" ei ole aggressiivi, koska lauseen imperfektimuotoinen predikaatti on indikatiivissa! Kyseessä on siis tavallinen kirosanalla höystetty indikatiivilause, jonka nimeäminen aggressiiviksi osoittaa sangen pitkälle kehittynyttä lingvistisen silmän verkkokalvon rappeumaa.

Aggressiivi moduksena

Koska aggressiivi on modus, se ei voi esiintyä samassa lauseessa eri modukseksi laskettavan predikaattimuodon kanssa. Aggressiivi, vanhan kansan suussa ponsitapa, ilmaisee aktiivista närkästystä, kyllästymistä, turhautumista, hermostumista ja suoranaista suuttumusta. Tarkemman taustatunteen voi vastaanottaja päätellä kontekstista. Aggressiivin yhteydessä käytetään eräissä piireissä tehokeinona elekieltä, jonka luonne voi vaihdella sormimerkeistä aina täyskontaktimanööveriin.

Tämänhetkisen tietämyksen mukaan aggressiivia ilmaistaan samalla tavalla suurimmassa osassa maailman viittomakieliä.

_________________
~Järjen käyttö suositeltavaa, muttei pakollista ~
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Joni
LähetäLähetetty: 4.11.2007, 12:52  Vastaa lainaamalla viestiä
Vieras





Koulussa äidinkieli(kin) oli aika tylsä aine mutta nyt se tuli paremmin ymmäretyksi Very Happy Se on kyllä tosi et tänä päivänä ihmisten puhe ja käyttätymistyyli on muuttunut suurimmaksi osaksi ihmisten tiedostamatta aggressiivisemmaksi. (toivottavasti ei tullut paljon kirjoitusvirheitä Laughing Laughing Laughing )
Takaisin alkuun
Tulisydän
LähetäLähetetty: 4.11.2007, 14:56  Vastaa lainaamalla viestiä
Tähtisumun seksikkäin


Liittynyt: 25 Syy 2005
Viestejä: 3404

^Joo, kyllä näin on, äidinkieli on vaikeata oppia oikein, monella.
Mulle itselleni se oli kuitenkin varsin helppoa. Kun sen oppi, vieraiden kielten oppminen oli tosi helppoa.
Tosin motivaatio kielen oppimiseen oli vähän sitä sun tätä, eli olin paljon haavemaailmassani tunneilla.

Opettajatkin tietenkin vaikuttivat paljon motivaatioon.
Englannin kielen opettaja oli todella karmea tapaus. Hän haisi aina voimakkaasti hielle, tukka roikkui rasvaisena ja aknea iholla. Minua kuvotti tuosta naisesta lähtevä haju, että se vei paljon oppimismotivaatioita pois.

Äidinkielen opettaja oli siitä hassu, kun ennen hänen tuntiaan oven piti olla kiinni. Ensimmäisen tunnin alussa möläytin, kun oveen koputettiin: "Tu sisään sieltä saatana, ei opettaja ole vielä tullut", ajattelin että koputtaja on joku myöhästyneistä oppilaista.
Koputtaja oli itse opettaja! Että mä olin nolona Embarassed
Mikä vielä hölmömpää: kun oli saanut tehtävän valmiiksi piti sanoa: pöllö tai jos ei ollut niin, silloin piti sanoa: keltasirkku.
Että tällaista koulumuisteloa....

_________________
~Järjen käyttö suositeltavaa, muttei pakollista ~
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia

Näytä seuraava aihe
Näytä edellinen aihe
Sivu 1 Yht. 1
Seksitreffit Seksikeskustelu Foorumin päävalikko  ~  Huumoriosasto

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin


 
Siirry:  
Voit kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Voit vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa




Powered by phpBB and Ad Infinitum v1.06

Ilmainen webcam:





eXTReMe Tracker